
1/6

February 10, 2021

How Right-Wing Radio Stoked Anger Before the Capitol
Siege

nytimes.com/2021/02/10/business/media/conservative-talk-radio-capitol-riots.html

Advertisement

Continue reading the main story

Two days before a mob of Trump supporters invaded the United States Capitol, upending the

nation’s peaceful transition of power and leaving at least five people dead, the right-wing

radio star Glenn Beck delivered a message to his flock of 10.5 million listeners: “It is time to

fight.”

“It is time to rip and claw and rake,” Mr. Beck said on his Jan. 4 broadcast. “It is time to go to

war, as the left went to war four years ago.”

A former Fox News host, Mr. Beck had speculated for weeks about baseless claims of voter

fraud in the presidential race. He told listeners that Donald J. Trump had taught

conservatives that “you don’t have to cower anymore, you don’t have to back down when

ridiculed into oblivion. You can fight back.”

Mr. Beck did not lobby for his listeners to invade the Capitol, and a day later, he urged

marchers in Washington “to really kind of channel your inner Martin Luther King,” adding

that violence is “just not who we’ve ever been.” But the language he used on his Jan. 4 show

https://www.nytimes.com/2021/02/10/business/media/conservative-talk-radio-capitol-riots.html


2/6

was typical of the aggressive rhetoric that permeated conservative talk radio in the weeks

before the Washington siege.

Advertisement

Continue reading the main story

Talk radio is perhaps the most influential and under-chronicled part of right-wing media,

where the voices of Mr. Beck, Sean Hannity, Rush Limbaugh and other star hosts waft

through the homes, workplaces and commutes of tens of millions of listeners. Before the riot,

the shows were often unrestrained forums for claims of rigged voting machines and a liberal

conspiracy to steal the presidency for Joseph R. Biden Jr.

Mark Levin, who reaches an estimated 11 million listeners a week, said in a Christmas

broadcast that stealing elections “is becoming the norm for the Democrat Party” and called

on his listeners to “crush them, crush them. We need to kick their ass.”

Bill Cunningham, a syndicated host in Cincinnati, told listeners on Jan. 4: “I will never

surrender and collapse and act as if it’s OK when hundreds of thousands have voted illegally.”

On Jan. 5, as Trump supporters started to converge on Washington, Dan Bongino, the host of

a popular podcast and nationally syndicated radio show, said that Democrats “rigged the

rules to make sure that any potential outcome would go their way.”

Mr. Bongino took pains to tell his audience they should ignore his use of the phrase “Vice

President-elect Kamala Harris” during a recent appearance on Fox News, where he is a

frequent guest. “I’m conceding nothing!” he said, blaming the “gaffe” on a network

teleprompter.

That clarification hinted at the often unguarded nature of talk radio, where hosts indulge in

edgier fare than on TV networks like Fox News and listeners call in to say what they really

think, insulated from the scrutiny of people they disagree with.

Advertisement

Continue reading the main story

The result is something of an id of American conservative thought. Hosts’ intemperate

remarks on race, immigration and other subjects lend the shows a renegade feel and keep

listeners loyal and emotionally invested.

“It’s like your friend in the bar,” said Lewis A. Friedland, a professor who studies talk radio

and politics at the University of Wisconsin-Madison, where stations serve up six or more

hours of right-wing talk a day. “He’s your buddy, and he’s kind of like you and he likes the

same kind of people that you like and doesn’t like the same kind of people that you don’t

like.”

http://www.talkers.com/top-talk-audiences/


3/6

Mr. Limbaugh led the rise of right-wing talk in the late 1980s, after deregulation of the radio

industry paved the way for harder-edged shows. In recent years, even as its audience aged

and podcasts ate into its market share, radio received a jolt from President Trump, a fan of

the genre who catapulted its grievances into policy. Last year, Mr. Trump awarded Mr.

Limbaugh the nation’s highest civilian honor, the Presidential Medal of Freedom.

“We always had shock jocks,” said Michael Harrison, publisher of the talk-radio trade

magazine Talkers. “But then we had a shock president.”

Just as Mr. Trump echoed the blunt language of talk radio, its hosts defended the president’s

acidic language and frequent falsehoods — even when he claimed, without evidence, that the

election had been stolen.

Leading radio anchors did not explicitly urge an assault on the Capitol, and Mr. Trump often

spoke more brazenly than his media counterparts, including in a speech to his supporters in

Washington just before the riot. But it was no accident that regular listeners to Mr. Limbaugh

and others believed that a grave misdeed had occurred in the 2020 vote count.

On Dec. 16, Mr. Limbaugh — the country’s No. 1 radio host, with an audience of about 15.5

million a week — told listeners that Mr. Biden “didn’t win this thing fair and square, and we

are not going to be docile like we’ve been in the past, and go away and wait till the next

election.”

Advertisement

Continue reading the main story

“Seventy-four-plus million Americans are not going to shut up, and you tell them that their

views don’t matter?” Mr. Limbaugh thundered. “You do not know what you’re creating. You

do not know the enemy you are manufacturing.”

Mr. Limbaugh’s program is distributed by Premiere Networks, a division of the radio

conglomerate iHeartMedia, which is also the force behind Mr. Beck, Mr. Cunningham and

Mr. Hannity’s shows. Cumulus Media, another conglomerate, produces Mr. Bongino and Mr.

Levin.

Like other hosts who depend on a corporate paycheck, Mr. Limbaugh often hedges before his

language goes too far. Later in the Dec. 16 episode, when a caller urged a march on

Washington on Jan. 6, Mr. Limbaugh said, “I have mixed emotions about it” and suggested

that electoral wins would be more effective.

This type of push-and-pull — stoking listeners’ anger, then pulling back and disavowing the

more extreme views voiced by callers — is typical of corporate right-wing radio hosts, whose

success relies on provocation but whose multimillion-dollar paychecks depend on staying

within the bounds of their publicly traded distributors.

https://www.nytimes.com/2020/02/04/us/politics/rush-limbaugh-medal-of-freedom.html
https://www.nytimes.com/2021/01/09/us/capitol-rioters.html
http://www.talkers.com/top-talk-audiences/
https://www.rushlimbaugh.com/daily/2020/12/16/74-million-plus-americans-are-mad-as-hell/


4/6

On Dec. 9, Mr. Limbaugh declared, “I actually think that we’re trending toward secession,”

before beating a retreat on the next day’s show. “I am not advocating it, have not advocated

it, never have advocated it, and probably wouldn’t,” he said. He later accused liberals of using

“force and intimidation and bullying tactics to get people who disagree with them to shut up.”

Mr. Hannity, on his Dec. 18 radio show, said of the election: “There’s no doubt this was

stolen. No doubt whatsoever.” But he balked on Jan. 5, when a caller named Kim referred to

Gretchen Whitmer, the Democratic governor of Michigan, as “Governor Hitler.”

“Easy, now,” Mr. Hannity said. “When you make those references, everyone says, ‘Hannity

allowed someone to make a Nazi comparison!’”

Advertisement

Continue reading the main story

The caller laughed and said, “‘Whit-ler,’ I said. ‘Whit-ler.’ I’m sorry.”

“OK, I misheard you,” Mr. Hannity replied.

The most incendiary language surfaced outside the mainstream of conservative talk, on

fringier fare that commands listeners despite smaller distribution. In late December, on “The

Alex Jones Show” — produced by the conspiracy theory site Infowars and carried by about 85

stations — the pro-Trump commentator Nick Fuentes called for Trump supporters to

“occupy the Capitol.”

The riot inside the U.S. Capitol on Wednesday, Jan. 6, followed a rally at which President

Trump made an inflammatory speech to his supporters, questioning the results of the

election. Here’s a look at what happened and the ongoing fallout:

As this video shows, poor planning and a restive crowd encouraged by President

Trump set the stage for the riot.

A two hour period was crucial to turning the rally into the riot.

Several Trump administration officials, including cabinet members Betsy DeVos

and Elaine Chao, announced that they were stepping down as a result of the riot.

Federal prosecutors have charged more than 70 people, including some who

appeared in viral photos and videos of the riot. Officials expect to eventually

charge hundreds of others.

The House voted to impeach the president on charges of “inciting an

insurrection” that led to the rampage by his supporters.

“We’re only getting angrier and angrier, and pretty soon that’s going to metastasize in ways

that the elites don’t like,” he added.

In the immediate aftermath of the Capitol riot, radio executives seemed to acknowledge

concerns about a possible link between the violence and the shows.

https://www.rushlimbaugh.com/daily/2020/12/10/im-not-advocating-for-seccesion/
https://www.gcnlive.com/JW1D/index.php/affiliate-list
https://www.nytimes.com/2021/01/09/us/capitol-rioters.html?action=click&pgtype=Article&state=default&module=styln-capitol-mob-inline&region=MAIN_CONTENT_3&context=styln-freeform
https://www.nytimes.com/2021/01/10/us/trump-speech-riot.html?action=click&pgtype=Article&state=default&module=styln-capitol-mob-inline&region=MAIN_CONTENT_3&context=styln-freeform
https://www.nytimes.com/2021/01/10/us/politics/capitol-siege-security.html?action=click&pgtype=Article&state=default&module=styln-capitol-mob-inline&region=MAIN_CONTENT_3&context=styln-freeform
https://www.nytimes.com/interactive/2021/01/12/us/capitol-mob-timeline.html?action=click&pgtype=Article&state=default&module=styln-capitol-mob-inline&region=MAIN_CONTENT_3&context=styln-freeform
https://www.nytimes.com/article/trump-resignations.html?action=click&pgtype=Article&state=default&module=styln-capitol-mob-inline&region=MAIN_CONTENT_3&context=styln-freeform
https://www.nytimes.com/live/2021/01/12/us/capitol-riot-trump/as-they-weigh-sedition-and-conspiracy-charges-prosecutors-expect-to-arrest-hundreds-tied-to-capitol-riot?action=click&pgtype=Article&state=default&module=styln-capitol-mob-inline&region=MAIN_CONTENT_3&context=styln-freeform
https://www.nytimes.com/2021/01/10/us/politics/capitol-arrests.html?action=click&pgtype=Article&state=default&module=styln-capitol-mob-inline&region=MAIN_CONTENT_3&context=styln-freeform
https://www.nytimes.com/interactive/2021/01/13/us/politics/trump-second-impeachment-vote.html?action=click&action=click&pgtype=Article&state=default&module=styln-capitol-mob-inline&region=MAIN_CONTENT_3&context=styln-freeform&module=Spotlight&pgtype=Homepage


5/6

Cumulus, based in Atlanta, issued an internal memo on Jan. 6: “We need to help induce

national calm NOW.” The memo added that the company “will not tolerate any suggestion

that the election has not ended” and that any transgression could result in termination.

Last month, WABC-AM in New York, which airs shows from Mr. Levin and other pro-Trump

hosts like Rudolph W. Giuliani and Jeanine Pirro, told its staff “to not state, suggest or imply

that the election results are not valid or that the election is not over.”

Cumulus Media did not respond to repeated requests for comment. IHeartMedia, which is

based in San Antonio, declined to comment. The hosts cited in this article either declined to

comment or did not respond to inquiries.

Advertisement

Continue reading the main story

The First Amendment gives broad latitude to what hosts can say on the air. Recently, though,

defamation lawsuits, or the threat of them, have emerged as a potential check. Smartmatic,

an election technology firm, filed a $2.7 billion lawsuit last week against the Fox Corporation

and three Fox anchors, accusing them of broadcasting false statements that damaged the

company.

Sidney Powell, the Trump lawyer named in the Smartmatic suit that accused Fox News of

spreading false claims, voiced similar falsehoods on Mr. Limbaugh’s show after Election Day.

(Mr. Limbaugh would later complain that Ms. Powell had not produced evidence of fraud,

but she reappeared on his program on Dec. 29, with little pushback from a guest host.)

Unlike cable TV, talk radio is difficult to monitor — broadcasts often vanish into the ether

and transcripts are scarce. A system maintained by researchers at the Massachusetts

Institute of Technology, which monitors radio broadcasts, transcribed what was said on

leading conservative programs between Nov. 22 and Jan. 5.

A New York Times analysis of those transcripts found that, on “The Sean Hannity Show,”

which is carried by more than 600 stations, the election was referred to as fraudulent, rigged,

stolen or illegal in 35 out of the 45 episodes transcribed by M.I.T. in that period, including

comments from guests and callers. The election was referred to as fraudulent, rigged, stolen

or illegal in 32 of 45 episodes of Mr. Limbaugh’s program transcribed in that same time span.

After the Capitol riot, the same hosts denounced the violence. “Every good, decent honorable

American would condemn all violence,” Mr. Hannity said on Jan. 6.

In the same broadcast, the host reminded his listeners that “hundreds and hundreds” of

people had claimed to have witnessed fraud or irregularities in the election. “People feel like

their voices aren’t being heard, and they’re angry,” Mr. Hannity said.

https://www.nytimes.com/2021/01/11/business/media/cumulus-election-fraud-bongino-levin.html
https://www.nytimes.com/2021/01/24/nyregion/giuliani-election-fraud.html
https://www.nytimes.com/article/who-is-sidney-powell.html
https://www.rushlimbaugh.com/daily/2020/11/23/the-trump-legal-team-better-deliver-the-bombshell-evidence-fast/
https://www.youtube.com/watch?v=d4bu6Wn2_nw


6/6

He then welcomed a frequent caller to the show, the pro-Trump activist Rose Tennent, who

offered no criticism of the violence in Washington.

“At some point, people break,” Ms. Tennent said.

Sophia June contributed reporting.

 

 


